De Centrale HuisartsenPost Almelo is een samenwerkingsverband van huisartsen voor Almelo en omstreken. Zij verzorgen in deze regio via de Spoedpost in Almelo de huisartsenzorg buiten de normale praktijkuren. Door op deze wijze de diensten te organiseren kunnen de huisartsen de kwaliteit van de zorg nu en in de toekomst goed waarborgen. De CHPA is telefonisch bereikbaar:
- van 17.00u – 8.00u
- in het weekend
- op feestdagen
Bereikbaarheid
- Telefonisch: Door 088-5880588 te kiezen wordt u doorverbonden met de Centrale Huisartsenpost Almelo.
-
Spoedpost: Zilvermeeuw 1, 7609 PP Almelo (aan de achterzijde ZGT-ziekenhuis).
Hoe gaat het aan de telefoon?
U krijgt eerst een speciaal opgeleide doktersassistente of verpleegkundige aan de lijn. Zij kan op veel vragen een antwoord geven. Indien nodig overlegt zij met de aanwezige huisarts.
De door de assistente verstrekte adviezen worden achteraf altijd door de huisartsen gecontroleerd. Aan de hand van de aard van de klachten kan het nodig zijn dat de assistente u doorverbindt met de dienstdoende huisarts of een afspraak maakt voor een nader telefonisch advies. Ook kan de assistente voor u een afspraak maken voor een consult op vanuit de Centrale Huisartsenpost Almelo. De dienstdoende huisarts zal u dan verder behandelen. Als het medisch niet verantwoord is naar de huisartsenpost te komen, word een huisbezoek afgesproken.
De volgende gegevens zal de assistente in ieder geval vragen, dus houdt (indien nodig) deze gegevens bij de hand.
- Uw naam, adres en geboortedatum
- Uw verzekeringsgegevens
- De klacht woorvoor u belt
- De naam van uw eigen huisarts
- Uw medische voorgeschiedenis
Als u belt worden alle noodzakelijke gegevens genoteerd. Uw eigen huisarts ontvangt een verslag van uw contact met de CHPA. Verder worden alle gesprekken op de band opgenomen en tijdelijk bewaard. Dit om gegevens die niet goed zijn overgekomen achteraf beter te kunnen achterhalen en ten bate van scholing van de triageassistentes. Alle gegevens worden strikt vertrouwelijk behandeld.
Hoe werkt de CHPA
Gedurende de diensttijden is er altijd een deskundig team van huisartsen en assistentes aanwezig. U kunt alleen bij de CHPA terecht na een telefonische afspraak.
Voor zaken waarvan de behandeling niet tot de volgende normale werkdag kan wachten, kunt u contact met de CHPA opnemen. Daaronder vallen ook kleine hechtwonden en lichte ongevallen. Het is verstandig om bij het vermoeden van koorts de temperatuur op te nemen voordat u belt. Houdt u ook de medicijnen die u gebruikt bij de hand. Hinderlijke maar niet spoedeisende klachten, zoals een verstopt oor, kunnen wachten tot het normale spreekuur. Herhalingsrecepten voor niet zeer noodzakelijke medicijnen worden niet uitgeschreven. Als u op gewone werkdagen geen tijd maakt de eigen huisarts te bezoeken mag dat geen reden zijn om de CHPA te raadplegen.
Zowel telefonische consulten als afspraken op het spreekuur en de visites worden in rekening gebracht. De nota bestaat uit een honorarium deel (Huisartsen) en een onkostendeel (Huisartsenpost). Als u verzekerd bent, wordt de nota rechtstreeks naar de zorgverzekeraar gestuurd.
De CHPA hecht er grote waarde aan u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Als u desondanks vindt dat u niet zorgvuldig door de artsen of assistentes van de CHPA bent geholpen, dan stellen wij het op prijs al u ons daarvan op de hoogte stelt. U kunt uw klachten via uw eigen huisarts of via de CHPA schriftelijk doorgeven.
Meer informatie over de CHPA vindt u op de eigen website van de CHPA:
http://www.chpa.nl/